Typisk Petter

Typisk Petter

Profilen
Du kjenner ham kanskje best som tweedkledd språkorakel på NRK, men snart kan du møte Petter Schjerven i en ny rolle. Da har nemlig norske Top Gear premiere på Discovery – med den joviale Scherven som en av programlederne. Vi møtte ham midt i en hektisk innspillingssesong – på banetrening på Rudskogen.

Utgivelse: Norsk Porsche nr. 4 Tekst: Kjell Jørgen Holbye Foto: Kimm Saatvedt / Hest Agentur

– Nå går det virkelig i hundre, sier Petter da vi får satt oss ned med en liten kopp svart kaffe i en liten pause i treningen.

– Men du verden så moro! gliser han bredt.

– Og så inn i hampen travelt! Denne uken skal vi tilbringe her på Rudskogen med å prøve oss på noen virkelige bilklenodier, og neste uke er det innspilling på Gotland. Det gjelder å henge med i svingene, konstaterer han med nok et smil.

– Pun intended.

Fra språk til hestekrefter
Det er som intellektuell underholdning med stor vekttallsfaktor Schjerven er best kjent. Et knippe fag på Blindern, inkludert psykologi, filosofi og nordisk, ga ham det han selv kaller en cand. mag. pluss, og i kombinasjon med ekte formidlerglede og ikke minst en svært tv-vennlig fremtoning skaffet de Schjerven innpass i de tusen hjem med serien Typisk norsk. Tema den gangen var det norske språket, denne gangen handler det om hestekrefter, eksos og raske biler – til dels ekstremt raske biler. Hvordan opplever han overgangen?

– Først og fremst er denne produksjonen preget av om mulig enda mer lekenhet, større tempo og mer improvisasjon, mer impulsivitet. Mens vi brukte et fullt produksjonsår på en sesong av Typisk norsk, skal dette gjøres på halve tiden. Det krever en annen holdning, forteller Schjerven, som er full av lovord både over produksjonsteamet og sine to medprogramledere, driftingkongen Fredric Aasbø og Espen «Dansken» Selvig, kanskje mest kjent som frontfigur i hip hop-gruppa Klovner i kamp.

– Vi utfyller hverandre godt, og bringer hvert vårt kompetanseområde til serien, sier Petter.

«Det å velge linje er et langt lerret å bleke, men mye handler om å tørre»

Oppvokst i sidevogn
Men hvordan har det seg at den tweedkledde hipsteren fra Nordstrand, som vi forbinder med piperøykende og elevert kos på onsdagskvelden på statskanalen, skal lede verdens kanskje mest kjente og populære motorkonsept på tv?

– Du kan si at jeg er født og oppvokst med bil, egentlig, forteller Petter. Faren, Roar Wilhelm Schjerven var nemlig lidenskapelig opptatt av bil og motor og en ledende skikkelse i Norges store veteranbilmiljø. Resultatet er at Petter og broren nærmest vokste opp i sidevogna på farens Indian Chief 1923-modell, en motorsykkel av den gamle sorten, med faren bak styret og mor bakpå.

– Vi kranglet om hvem som skulle sitte nærmest motoren, alt etter hvilken årstid det var, forteller Petter. – For den motoren ble varm!

Blant farens klenodier var også en grønn og sort Rolls Royce 20/25 1930-modell, som riktignok ble avhendet – i første omgang til Bislett bilutleie. – Det var en utrolig luksuriøs bil, og jeg har sett ABBA avbildet i den, forteller Petter.

– Så ble den solgt til England, men nå tror jeg faktisk den er tilbake i Norge, forteller han.

Det var Alvis som etter hvert ble farens favorittmerke, og flere av sorten står vel forvart i garasjen til Schjerven.

– Ja, vi brødrene har fortsatt både en Alvis og en Trabant, blant annet. Men vi får ikke kjørt dem så mye som de fortjener, og det er mye å ta vare på. Vi får se hva som skjer med dem.

«Du kan si at jeg er født og oppvokst med bil, egentlig»

Petter 4
Petter 5
Petter 6

Nødvendig banetrening
Denne fredagen er det Rudskogen som er åstedet, og Porsche Cayman som står i sentrum for begivenhetene. Sammen med makkeren Espen har Petter tatt sin tredje tur for å trene bilkjøring på bane – en nødvendighet for å håndtere oppgaven som programleder. For selv om Petter Schjerven har sertifikat for «alt som kan kjøres» og en fortid som bussjåfør, er det en del ting som må læres for å kunne mestre de kraftige bilene som skal prøvekjøres underveis. Vi spør om hvordan den opplevelsen har vært.

– Det er helt sinnssykt moro, og nå etter tre dager her begynner jeg å få en del aha-opplevelser, sier Petter. – Det har vært en bratt læringskurve, men nå begynner ting å gå opp for meg. Det å velge linje er et langt lerret å bleke, men mye handler om å tørre – å sikte seg inn riktig, vente med å bremse så lenge man tør, og så tråkke hardt nok på bremsen når man først bremser. Det er en helt annen måte å kjøre bil på enn jeg er vant til, og det er jo helt fantastisk.

Om Porschen han kjører, har han bare lovord. – Suverent morsomme biler å kjøre, så tighte og velkonstruerte. Jeg skjønner hvorfor folk som liker å kjøre bil, elsker Porsche, sier han.

Treningen er viktig også på en annen måte.

– Det handler mye om selvtillit, selvsikkerhet og det å ha troverdighet som programleder for et program som Top Gear. Det blir utrolig mye kjøring og testing, og det er selvsagt nødvendig at vi har de kunnskapene som trengs, selv om det selvsagt er flere bileksperter med, sier han.

FOTO: Bjørnar Holmen / Discovery

«Trening på bane er ment å hjelpe Petter til å automatisere bilkjøring på høyt nivå og lære banekjøring, slik at han kan være mest mulig trygg, naturlig og avslappet når han leder Top Gear Norge. Mest mulig Petter. Petter er en åpen, nysgjerrig og engasjert elev som får mer enn bestått.»

– Christian Lauenborg

Velkjent konsept i norsk tapning
For seerne blir det gjensyn med et velkjent konsept når serien sendes – etter planen i mars 2020. Det blir kjendismøter, biltesting, bilpimping og alt som er gøy med bil. Serien blir samprodusert i en norsk, svensk og dansk utgave, og ressursene er deretter. Det blir mange fete biler, lover Petter, som ikke kan si så mye utover det.

– Jo, få med at det blir kjendisløp i Knutstorp i Skåne fra 9.–12. desember. Der håper vi at det dukker opp riktig mange nordmenn som kan heie på de norske deltakerne. Publikumsplassene er gratis, men man må komme seg dit for egen maskin. Jo flere, jo bedre! oppfordrer han.

– Vi skal spille inn i alt åtte løp over fire dager – dette er live-innspilling av programmene, så her har folk anledning til å være blant de aller første til å se Top Gear på norsk, sier Petter.

Men hvordan passer det seg med et motorprogram i disse klimatider? Petter Schjerven har tenkt nøye over den saken, og har kommet til sin konklusjon.

– Det må være plass til at folk kan hygge seg med en kjær hobby, slik jeg ser det. Dessuten er det ganske åpenbart for meg at det ikke er helgekjøring med veteranbilen eller hobbybilen som bidrar mest til klimautslipp. Den kampen må vinnes med de bilene vi bruker til og fra jobb hver dag, og på mange andre måter. Bilinteressen i Norge er stor, og dette er noe jeg gjør med helt god samvittighet, sier han.

– Dessuten tester vi selvsagt elbiler også.

Og hva Petter selv kjører når han skal på jobben? – Da har jeg en veldig praktisk Suzuki scooter, sier bilentusiasten